Cykelsnack

Cykelsnack

Om bloggen

I denna blogg skriver jag om cykling, cyklar och cykelteknik

1000 km runt Örebro 15-17/7

TurerPosted by Bengt Sandborgh Mon, July 19, 2010 11:22:40

Så var det då dags för Örebrocyklisternas förnämligt ordnade 100-milare. En runda med fasta dagsetapper och bokade övernattningar med väskservice. Middag och frukost på etappmålen ingick också.

Det var 17 st förväntansfulla cyklister som stod samlade utanför Örebrocyklisterna lokal vid gamla Mässan strax före 07.00 torsdag morgon. Efter en kortare genomgång av Börje E rullade vi ut ur Örebro för att via Kumla, Hallsberg och Askersund ta oss till Hjo för en första stämpel efter 135 km. Jag försökte hålla ett rejält tempo från början för att få en lagom stor grupp men det visade sig vara meningslöst. Alla var, i princip, lika starka och vi blev 15 st som rullade tillsammans mer eller mindre hela tiden.

Längs Vätterns västra strand norr om Karlsborg

I Karlsborg var det dags för ett kortare stopp för att fylla flaskor och lätta på trycket. Gunnar O "rullade lite" och kom precis över Göta Kanalbron innan den öppnades för en båt. Sedan såg vi inte honom på hela dagen.

I Hjo blev det en aning struligt då vi splittrades i två grupper. Min grupp tyckte inte vi hittade någon öppet matställe utan handlade på COOP och hade picknick på några parkbänkar. Magnus visste en bra kinakrog i Töreboda 5 mil bort. Vi bestämde oss för att äta där även om det inte var någon kontroll. Precis efter att vi kommit ut ur Hjo ringer Sören (från den andra gruppen) och undrar om vi är klara snart. "Vadå klara? Vi cyklar!" svarade jag.

Utsikten från jobbet i 3 dagar

I Töreboda guidade Magnus oss bort från huvudgatan. "Vart i h-te är han på väg" tänkte jag men där fanns faktiskt en kinakrog. Med buffé! Perfekt för hungriga cyklister.

När vi rullar iväg från Töreboda har det börjat duggregna. Men det är fortfarande mycket varmt. Ingen, utom Hasse förstås, klär på sig någon mer. Vid kiosken ute på huvudgatan står Nypan och har brutit med magsjuka. Tråkigt för honom, men får man inte behålla matan så kan man inte cykla, så enkelt är det.

Efter stämplig i Gullspång och fortsatt färd norrut på rv26 närmar vi oss snart Kristinehamn. Här börjar det regna ordentligt och det bir en kortare klädjusteringspaus.

Regnkläder betyder olika saker för varje cyklist

I Kristinehamn kör vi rejält fel pga bristfälliga noter. Vi står snart inför valet att cykla på motortrafikled eller vända om. Det blir det senare alternativet. Då hittar vi gänget som vi skildes från i Hjo. De har gjort precis samma navigeringstabbe.

Tack vare en utskriven bit av Kristinehamns stadskarta lyckas vi hitta rätt väg utan alltför många extra kilometrar.

Nu regnar det skapligt och alla är mer eller mindre blöta. Då ser vi att Sören cyklar så han löddrar. Det formligen bubblar om "blöjan" i cykelbrallorna. Han kanske skulle ha sköljt några gånger till vid sista tvätten.....

Sören kör så det bubblar

Efter bastu, middag, en god natts sömn och frukost på Esperantogården i Lesjöfors är det dags för dag 2 som via Vansbro, Djursås, Falun, Hedemora och Fagersta ska ta oss till Sala.

Strålande vackert sommarväder hela dagen. Lite för varmt enl. somliga.

Denna dag var vi 12 i gruppen. Hasse fick tekniska problem med cykeln som sinkade honom och Sören valde att göra honom sällskap.

I Falun stod vi och velade om var vi skulle äta då någon fick syn på en pizzeria precis där vi stod. När vi kom närmare ropade förste man "Det är buffé!". 12 hungriga cyklister skrattar rått och vi invaderar resturangen. Efter en stund hade pizzaproduktionen nått samma takt som konsumtionen. Men det fanns tacos och annat man kunde äta medan man väntade.

Dästa cyklister väntar på att alla ska bli klara i Falun

Vi tar en väg längs Runns strand mot Hedemoravägen för att slippa den hårt trafikerade rv80. En och annan backe slapp vi också.

Många och sega backar väntar oss mellan Hedemora och Norberg. Fagersta är sista stämpling innan sovstoppet. Vägen mellan Fagersta och Sala kan jag utan och innan. Hofvets norra 60-milare har samma sträckning. Vackra Ängelsberg, Västerfärnebo och Salbohed passeras innan vi når vandrarhemmet strax innan Sala stad.

Efter duschen sitter vi i trädgården och väntar på middagen. En bra dag på sadeln, helt enkelt!

Sista dagen ska vi passera Enköping, Strängnäs, Katrineholm, Arboga och Lindesberg innan vi når målet i Örebro.

Dagen börjar med fint väder men prognosen visar på regnskurar senare. Genom Strängnäs tar vi vägen över Tosteröbron men hittar sedan inte direkt den bästa vägen genom staden. Vi väljer att stämpla vid macken och McDonalds uppe vid E20.

Jämfört med förra gången jag körde denna runda är rutten mellan Strängnäs och Katrineholm ny. Vi kommer in på Hofvets södra 40-milare via Hälleforsnäs. Någonstans här börjar det regnet. Gunnar O får en punktering där däcket visar sig ha en rejäl skada. Men med lite nödfodring så höll det resten av dagen.

Vi söker skydd från regnet under punkapausen

På McDonalds i Katrinholm är det ett gäng blöta cyklister som stämplar och lunchar. Lyckligtvis har det slutat regna när det är dags att börja cykla igen. Nu får vi efterlängtad medvind hela vägen upp till Lindesberg.

"Ska bara" väntan på Statoil i Lindesberg inför de sista milen

Bara upploppet kvar ner till Örebro! Himlen var kolsvart söderut och regnet lät inte vänta på sig många minuter. Efter lite tveksamt droppande öppnade sig himlen och det vräkte ner. Då drabbades vi av kollektivt fnatt och började tokcykla. Vi ville bara komma fram och under tak! Det kördes i 35-40 km/h på de smala, ganska dåliga, vägarna. Helt sanslöst men kul! Innan vi kom fram lugnade vi ner oss och väntade in de som släppt och vi kunde i samlad tropp glida in till Örebrocyklisternas lokal vid gamla Mässan.

Att köra 1000 km med denna typ av upplägg är mycket bekvämt och, i alla fall för mig, enkelt. Mat när man kommer fram och rena (och torra) kläder varje morgon är trevligt. Den enda kritiken jag har är mot vägbeskrivningen. Den håller inte Hofvet-standard för att uttrycka sig diplomatiskt!


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.