Cykelsnack

Cykelsnack

Om bloggen

I denna blogg skriver jag om cykling, cyklar och cykelteknik

Däck

TeknikPosted by Bengt Sandborgh Sun, April 25, 2010 22:58:37

För långcykling är komfort a och o. Det mest komforthöjande du kan göra är att montera fetare däck. Att bredare däck har lägre rullmotstånd än smala (allt annat lika) är också ett stort plus.

Lyckligtvis har det börjat komma lite bredare däck av racertyp på marknaden.

Tre däck märkta 28-622 och ett märkt 27-622. Nerifrån och upp: Schwalbe Ultremo R.1,

Continental Grand Prix 4season, Challenge Parigi-Roubaix (27), Grand Bois "Cerf".

Bredast är Challenge däcket trots att det är märkt 27 mm. Det borde nog vara märkt 29. Samtliga däck är vikbara och väger mellan 210 g (Schwalbe) och 280 g (Challenge). Vägt av mig.

För varje däcksbredd finns det ett optimalt tryck. Har du lägre tryck blir risken för genomslagspunkor för stor och har du högre så blir komforten lidande utan att rullmotståndet blir lägre. Tester har visat att det optimala lufttrycket får du om däcket sjunker ner 15% av sin obelastade höjd när du belastar det. Korrekt lufttryck beror med andra ord på hur mycket vikt varje hjul belastas med. Enl. detta diagram så ska du pumpa ditt 23 mm däck till ungefär 7 bar om du belastar det med 45 kg vikt. Ett 28 mm däck som belastas med samma vikt behöver bara 5 bar. Gissa om det är skillnad på komforten!

Alla vanliga racerbromsar klarar utan problem dessa däck men allt för ofta är moderna racerramar för trånga. Om du funderar på en ny långloppscykel ska du definitivt kolla upp om 28:or får plats innan köp.


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Bengt Sandborgh Sun, February 06, 2011 17:12:39

Jag har mätt alla på Mavic Open Pro fälg:

Grand Bois Cerf 25 mm
Schwalbe Ultremo R.1 25,5 mm
Conti Grand Prix 4-Season 24,5 mm
Challenge Parigi-Roubaix 28,5 mm

Så det stämmer att Conti är smalast. Notera att alla mätningar är gjorda med fabriksnya däck. De tänjer sig någon millimeter efter ett tags användning.

Jag har kört ca 2000 mil med Conti, Grand Bois eller Schwalbedäcken och haft extremt få punkteringar. Och då har ett par hundra av dessa mil varit Stockholmspendling.

Inför 2011 har Schwalbe modifierat (?) däcket och bytt namn på det. Det heter numera Ultremo ZX

Posted by Patch Sat, February 05, 2011 23:43:35

Mycket fint att se alla de fyra däck på samma inlägg. Jag har erfarenhet med Challenge och Grand bois (punktering fiasko båda två), men jag har det för mig att Conti:n ligger på 26mm i aktuell bred. Vad ligger Ultremo på i aktuell bred? Har du testat de i regnet osv?

Posted by Bengt Sandborgh Mon, May 17, 2010 19:34:38

Då stämmer teori och verklighet. Ett bredare däck gör cykeln mer stabil tack vare den större kontaktytan mot vägen. Ditt "kolfiberspjut" har säkert en styrvinkel på 73 grader och ett gaffelsprång på 40-45 mm. Det ger ganska mycket geometrisk stabilitet, vilket behövs om man använder 20-23 mm däck. En ram konstruerad för 28 mm däck har ett gaffelsprång på 50-55 mm istället. En sådan ram går precis lika kvickt som du är van vid om inte ännu bättre.

Posted by Micke Mon, May 10, 2010 10:07:26

Håller med om att större däck inte behöver vara sämre än smala. Kör med 25mm när jag kör landsväg med crossen men 23 mm på räsern.

Crossen rullar mkt bra med 25 mm, provade ett tag med 23mm men det blev lite för instabilt för en så pass tung cykel (säkert över 10 kg :) ). Testade också först 25 mm på räsern, ett kolfiberspjut men det kändes faktiskt för klumpigt, cykeln kändes inte lika kvick så i det läget verkar det vara bättre med smalare däck. Men för randonnörcykling så är det nog bara bra med lite större däck :).

Posted by Johan A Mon, May 10, 2010 09:12:07

Bra inlägg där. Logiken säger ju att ett smalare däck med högre tryck ska ge ett mindre rullmotstånd. Att det inte är så är ju bara ett plus tycker jag för komfort kan man ju aldrig få för mycket av.

En bra och mycket läsvärd blogg förresten.