Cykelsnack

Cykelsnack

Om bloggen

I denna blogg skriver jag om cykling, cyklar och cykelteknik

Däck

TeknikPosted by Bengt Sandborgh Sun, April 25, 2010 22:58:37

För långcykling är komfort a och o. Det mest komforthöjande du kan göra är att montera fetare däck. Att bredare däck har lägre rullmotstånd än smala (allt annat lika) är också ett stort plus.

Lyckligtvis har det börjat komma lite bredare däck av racertyp på marknaden.

Tre däck märkta 28-622 och ett märkt 27-622. Nerifrån och upp: Schwalbe Ultremo R.1,

Continental Grand Prix 4season, Challenge Parigi-Roubaix (27), Grand Bois "Cerf".

Bredast är Challenge däcket trots att det är märkt 27 mm. Det borde nog vara märkt 29. Samtliga däck är vikbara och väger mellan 210 g (Schwalbe) och 280 g (Challenge). Vägt av mig.

För varje däcksbredd finns det ett optimalt tryck. Har du lägre tryck blir risken för genomslagspunkor för stor och har du högre så blir komforten lidande utan att rullmotståndet blir lägre. Tester har visat att det optimala lufttrycket får du om däcket sjunker ner 15% av sin obelastade höjd när du belastar det. Korrekt lufttryck beror med andra ord på hur mycket vikt varje hjul belastas med. Enl. detta diagram så ska du pumpa ditt 23 mm däck till ungefär 7 bar om du belastar det med 45 kg vikt. Ett 28 mm däck som belastas med samma vikt behöver bara 5 bar. Gissa om det är skillnad på komforten!

Alla vanliga racerbromsar klarar utan problem dessa däck men allt för ofta är moderna racerramar för trånga. Om du funderar på en ny långloppscykel ska du definitivt kolla upp om 28:or får plats innan köp.