Cykelsnack

Cykelsnack

Om bloggen

I denna blogg skriver jag om cykling, cyklar och cykelteknik

Tegnér 650B

TeknikPosted by Bengt Sandborgh Sun, July 21, 2013 16:27:20


Lång väntan är över och jag har min Tegnér 650B! Det är ett fantastiskt fint bygge som Patrik gjort. Även Anders (Veloform) pakethållare håller yppersta klass.
MAFAC Raid bromsar. Elegant kabelhängare integrerad i sadelstolpsklämman.
Snyggt fäste för kedjeskyddet på staget.

Baklyktan på sadelröret är en "Baby Bee" som jag modifierat för generatordrift genom att bygga in innehållet i en B&M Seculite Plus lampa. Med "standlicht" funktion, dvs den lyser ett antal minuter efter man stannat. Fästet på ramen är ena halvan av en kedjehjulsbult.
Observera de små rörstumparna för bromsens returfjäder. Patriks idé. Se även de speciella Grand Bois skruvarna för pakethållaren. M6 mot bromsen och M5 för hållaren. Snyggare än de vanliga Nittoskruvarna som är M6 åt båda hållen.

Gaffeländar i rostfritt stål. Snygg maskning vid lackeringen!
Den speciella SON gaffeländan för höger sida fram. Man ser det isolerade blecket och kabeln för ena polen från generatornavet som går vidare upp i gaffeln. Andra polen är själva ramen.
Ser du en cykel med denna logotype ska du titta lite extra. Bättre och skickligare rambyggare får du leta efter!

En ram för 42 mm breda däck och 60 mm breda skärmar kräver att man vet vad man håller på med. Det är inte lätt att få plats med allt bakom vevpartiet utan att ta till en längre vevaxel. Det har Patrik verkligen lyckats med. Allt passar perfekt.
En sådan här cykel har allt integrerat från början. Lyse, pakethållare och skärmar är en del av cykeln och inte några tillbehör som man i efterhand har monterat. Det blir så mycket snyggare och bättre då.

Asfalt, grusvägar eller bättre stigar spelar ingen roll för denna cykel. Den är hemma överallt. Gången och komforten är helt fantastisk.

Spec (i skrivande stund):

Ram: Tegnér i en blandning av True Temper och Columbusrör. 0,7/0,4 mm i över och underrör. 73 grader styr och sadelrörsvinkel.
Gaffel: Kaisei Imperial Oval gaffelrör, Grand Bois gaffelkrona. 70 mm språng.
Styre: Grand Bois (Nitto) Mais 1970's
Styrstam: Nitto Technomic
Bromshandtag: Cane Creek
Styrlinda: Tessostar tyg. Shellacmålade
Styrlager: Chris King 2-Nut
Sadel: Brooks Swift Titan
Sadelstolpe: Nitto SP72
Vevparti: René Herse 46/30
Vevlager: SKF BAS-600
Pedaler: Shimano XTR PD-M980
Kedja: Wippermann Connex
Kassett: Shimano 10-delad 12/28. 7 drev från en Dura Ace kassset, de 3 största Ultegra
Bakväxel: Shimano Ultegra
Framväxel: Shimano FD-CX70
Växelspakar: Shimano Dura Ace ramreglage
Vajrar och höljen: Jagwire
Bromsar: MAFAC Raid med Kool Stop klossar. Köpta på Ebay.fr.
Baknav: Shimano Dura Ace FH-7700 32 hål.
Framnav: SON Delux SL 32 hål
Fälgar: Grand Bois
Däck: Grand Bois Hetre 650x42B (584-42 mm)
Ekrar: Sapim 2.0/1,8. Mässingsnipplar
Slangar: Continental Supersonic för MTB (559 mm)
Framlykta: Edelux hängande. Modifierad av mig så att brytaren även styr baklyktan.
Skärmar: Honjo "hammered".
Flaskställ: Nitto
Pakethållare: Tillverkade av Anders Jansson, Veloform. Jag har en liten bakpakethållare och "low riders" också för turer där det inte räcker med styrväska.
Färg: BMW 364 Topaz Blue Metallic