Cykelsnack

Cykelsnack

Om bloggen

I denna blogg skriver jag om cykling, cyklar och cykelteknik

Min nya cykel

TeknikPosted by Bengt Sandborgh Sat, July 30, 2011 15:43:37

Drygt 13 månader efter beställning levererades min nya ram i måndags. Det blev en försening med ca 10 månader från vad som sades vid beställningstillfället. Jag misstänker att jag som tålmodig svensk har hamnat längre ner i kön när någon inhemsk (amerikansk) beställare har skrikit i telefon åt byggaren Mike.

Efter en halv natt + en förmiddags byggande var den klar att cykla på.

Ni som sett min förra randonneuse tycker förstås att detta är "same-same" och det stämmer till stora delar. Största skillnaden är att denna har andra bromsar så det finns utrymme för fetare däck samt att bygg- och lackkvaliteten är mycket högre.

Spec:

Ram: True Temper OX Platinum rör 0,7-0,4-0,7 i standarddiameter. Henry James muffar. Rostfria gaffeländar. Byggare Michael Terraferma, Miami, Florida, USA

Gaffel: Kaisei Imperial Oval gaffelrör. Grand Bois gaffelkrona

Geometri: Gaffelvinkel 73 gr. Gaffelförsprång 57 mm. Kedjestagslängd 435 mm.

Sadel: Brooks Swift titan

Sadelstolpe: Nitto Jaguar

Styre: Grand Bois (Nitto) Maes

Styrstam: Nitto Pearl

Styrlager: Velo Orange med rullager

Bakväxel: Shimano Dura Ace RD-7900

Framväxel: Shmano Dura Ace FD-7900

Broms/växelhandtag: Shimano Dura Ace ST-7900

Vevparti: Sugino Alpina 48/34

Vevlager: SKF BAS-600

Pedaler: Shimano PD-A600

Kassett: Shimano Dura Ace/Ultegra 12-28

Kedja: Connex

Bromsar: Mafac "Racer" på lödda fästen samt Kool-Stop klossar

Baknav: Shimano Dura Ace HB-7900

Framnav: SONdelux

Fälgar: Velocity Aerohead 36h

Däck: Grand Bois Cypres 622-32

Ekrar: DT Competition och Revolution

Skärmar: Honjo aluminium

Belysning: SON Edelux fram, Cat Eye bak

Vikt: Ganska precis 11 kg (storlek 57 cm)

Några detaljer: (från vänster till höger, uppifrån och ner)

1. Prydligt arbete med uttunnade muffar.

2. Mafac "Racer" dubbelverkande bromsar.

3. S&S kopplingar så att ramen går att dela

4. Rostfria Henry James gaffeländar

5. Vacker böj på gaffeln. Observera öglorna för lampsladden på v ben.

Eftersom den levererades så nära inpå PBP är två detaljer nödlösningar. Frampakethållaren är en Velo Orange standard som inte passar till 100 % och dessutom är ganska slarvigt gjord. Den ska under hösten/vintern ersättas av en skräddarsydd som Anders på Veloform i Göteborg ska tillverka. Baklyktan ska också bytas mot en som drivs från dynamon.

Jag beställde ramen med kopplingar så att den kan delas och därmed ryms i en väska av flygbolagsgodkänd storlek. Jag tyckte det var en bra idé nu när alla flygbolag försöker tjäna pengar på allt utom biljetterna.

I torsdags körde jag en drygt 20-mils runda med cykeln och den fungerar som den ska. Det är lite ovant med det låga lufttrycket i däcken, ungefär 4 kg bak. Man tror att det är pyspunka på gång lite då och då! Komforten är förstås magisk.

Den visar heller inga som helst tendenser till att vilja wobbla. (Gamla Bob Jackson gör det ibland.) Det går också bra att cykla utan att hålla någon hand på styret.

Jag är positivt överraskad av bromsarna. Det fingerar mycket bra ihop med mina moderna handtag. Inte skriker dom heller som Mafac är ökända för, det är de moderna Kool-Stop Salmon klossarnas förtjänst.

På denna bild syns min nya "full size" pump. En Zéfal HPX. Den väger bara 50 g mer än den lilla pump jag använt ett antal år. Jag vet inte hur många hundra pumptag det behövs med den lilla pumpen för att fylla den stora luftvolymen i mina däck men med HPX'en räcker det med 100.