Cykelsnack

Cykelsnack

Om bloggen

I denna blogg skriver jag om cykling, cyklar och cykelteknik

Belysning för långlopp

TeknikPosted by Bengt Sandborgh Thu, April 22, 2010 20:33:04

Så snart man ger sig ut på längre långlopp kommer man att behöva cykla när det är mörkt. Här i Sverige är vi bortskämda med våra ljusa sommarnätter men så fort man rör sig söderut blir det väldigt mycket mörkare. Under Paris-Brest-Paris, som går i sista halvan av augusti, är det så mörkt på nätterna att det är omöjligt att överhuvudtaget cykla utan en bra belysning. Man ser faktiskt inte ens handen framför sig.

Under de sista åren har stora framsteg gjorts på cykelbelysningsfronten. Fram för allt har LED (Light Emitting Diod) tekniken inneburit att vi kan få betydligt mer ljus nu än tidigare.

Under mina 4 PBP har jag kört med lite olika lösningar för framljuset.

1995 hade jag en Union generator som satt monterad bakom vevlagret och en Sanyo strålkastare med en 6V, 3 W halogenglödlampa.

1999 hade jag en B&M Lumotec lampa med en 5,2 V, 4,4 W halogenglödlampa. Denna drevs av 4 st SAFT litiumbatterier + lite reglerelektronik som satt i en behållare i ett av flaskställen. Räckte nästan hela loppet. Dog 5 km från mål. Men då fanns det gatubelysning.

2003 hade jag samma generator som ’95 men nu med Lumotec lampan. 6V, 3W halogenglödlampa.

2007 SON 28 generatornav och SON E6 lampa med 6V, 3W halogenglödlampa.

Samtliga dessa lösningar gav fullt tillräckligt och ungefär lika mycket ljus, men tekniskt sätt var systemet som jag använde 2007 överlägset.

En generatordriven belysning passar mig bäst. Ett orosmoln mindre! Den tar aldrig ”slut”. Den moderna navgeneratorn är otroligt lättrullande. Det går absolut inte att känna om lampan är på eller av. Motståndet är försumbart och den är helt ljudlös.

Idag använder jag det modernare SONdelux navet (hette tidigare SON 20 R) och en SONEdelux diodlampa. Den lampan ger 84 lux, medan E6 halogenlampan bara ger 26 lux. Båda mätningarna är gjorda på 10 meters avstånd från lampan. Det är skillnad det!

Om du funderar på en belysning skulle jag vilja göra följande rekommendationer:

Guldlösningen: SONdelux nav och SONEdelux lampa. Kostar €305 tillsammans och väger 470 g.

Silver: SONdelux nav och B&M LUMOTEC IQ Cyo senso plus lampa. €245 och 485 g. Denna lampa har samma reflektor som SON lampan men lägre kvalitet. Strömbrytaren är enklare och huset är av plast.

Brons: Shimano DH-3N80 nav och B&M LUMOTEC IQ Cyo senso plus lampa. €143 och 590 g. Ett tyngre nav med lägre verkningsgrad men betydligt lägre pris.

Ett vanligt (Ultegra) framnav väger 150 g. Dvs med SON navet är viktillskottet för generatorn bara ca 250 g. Lika mycket som 10 st AA batterier....

Samtliga priser från Starbike.com i Tyskland.

Mycket information och bilder på bl.a. ovanstående lampors ljuskäglor kan ses här: http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp

Andra länkar:

Schmidt Maschinenbau: http://www.nabendynamo.de

Busch & Müller KG: http://www.bumm.de

Shimano: http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/products/road/sports_hub_dynamo.html

Bak då? Här duger vilken batteridriven diodbaklampa som helst. En riktigt konstruerad randonneurcykel driver så klart även baklampan med hjälp av generatorn. Men är inte ramen förberedd för intern kabeldragning blir det varken snyggt eller tillförlitligt med sladdar på utsidan.